Årskrönika 2018

av Barbro Paraniak

Foto: Peter Wiesler, Jan Paraniak och Barbro Paraniak

19 – 26 januari 2018 Gran Canaria

En charterresa med TUI. Vi bodde på Abora Catarina i Playa del Inglés, all inclusive. På lördagen åkte vi in till nummerlappsutdelningen i Las Palmas och åter igen. Fick gå upp tidigt på söndagsmorgonen och delade en taxi med vänner till starten i Las Palmas. Hotellet hade ordnat frukostpaket till oss eftersom frukostmatsalen inte var öppen så tidigt.

Efter loppet åkte vi tillbaka till Abora Catarina där vi spenderade resten av veckan med löpträning en eller två gånger per dag. Vi sprang en dag ut till fyren vid Maspalomas och stranden tillbaka. Andra dagar sprang vi ut till träningsbanor som passar bra för intervallträning.

23 – 25 februari 2018, Kiel, Tyskland

Det här blev ett lite stökigare äventyr än vi är vana vid. Färjan som just tagits tillbaka i trafik efter att ha legat på varv, och därför inte kunde gå i full fart blev ordentligt försenat. Vi kontaktade arrangörerna då vi förstod att 10-km löparna inte skulle hinna till starten kl. 10.00. Vi skickade dem en lista, och de gav oss löfte att dessa kunde få starta ihop med marathon-löparna 10:40, eller, om det blev ytterligare förseningar (vilket det blev), med halvmarathon-löparna 11:25.

I vanlig ordning hade vi överenskommit med arrangörerna om att vi kunde få våra nummerlappar på terminalen, vilket gjorde att de som skulle starta kl 10:40 kunde rusa direkt till starten, men det blev lite hektiskt och ingen bra uppladdning om man ska orka igenom ett helt marathonlopp. En del av oss bytte distans till halvmarathon för att komma undan den värsta stressen.

Vi avslutade som vanligt med ett besök på Kieler Bräuerei, innan vi tog oss tillbaka till färjan och hemresans buffé-fest.

21 – 26 mars 2018, Lake Balaton, Ungern

Vi reste från Arlanda till Budapest på onsdagsmorgonen, och väntade in resten av gänget som kom från Göteborg. Därifrån hade vi förbeställd taxi som tog oss hela vägen till Siófok och Hotell Magistern.

Det här är ett fyra-dagars äventyr där man rundar hela Balaton-sjön (en sträcka på ca 196 km), med fyra starter och fyra målgångar. Vi startade på torsdagsmorgonen och kom slutligen i mål på söndagseftermiddagen. Utöver Hotell Magistern i Siófok hade vi två övernattningar på hotell i Balatonfüred efter dag 2 och 3. Hela arrangemanget är minutiöst anordnat med bussning till och från hotellen.

Ett smärre missöde drabbade Janne, som åter fick besöka sjukhus efter dag 1’s löpning p.g.a. blödningar i ögat (förra året var det ett armbrott under dag 2’s lopp). För övrigt klarade hela gänget sig igenom, dessutom med två andra-placeringar i varsin kategori, Cecilia Pettersson och undertecknad. Hamnar man på pallen får man gratis entréavgift till nästkommande år.

Vädret under dessa dagar var jämförelsevis svalt, men gynnsamt för löpning.

Vi stannade kvar efter loppet ytterligare en natt i Siófok, och hade en trevlig samvaro nere i lobbyn under kvällen.

På måndagen tog vi vår taxi tillbaka till flygplatsen i Budapest.

6 – 9 april, 2018 Dębno, Polen

Dębno Marathon är ett väldigt eftertraktat lopp då det är ett av de fem lopp man behöver för att erövra “Polska kronan” och antalet platser är begränsat. Dessutom var årets upplaga det 45:e i ordningen. Strax efter att man öppnat för anmälan den 1 januari i år blev det fullbokat. Där befann vi oss, 5 personer från Sverige. Lite snopet. Men tack vare hjälp från kontakter lyckades vi få in oss trots allt, förmodligen för att man gärna vill ha några deltagare från andra länder.

Vi flög till Berlin, tog en övernattning på ett hotell precis invid flygplatsen. På morgonen tog vi tåget in till Centralstationen och därifrån tåget till Kostrzyn precis vid gränsen mellan Polen och Tyskland.

Vi bodde på Hotell Bastion som hade rekommenderats av våra kontakter och som på ett sätt fungerade som loppets huvudkvarter. Det gick specialbussar mellan Kostrzyn och Dębno.

Vi upptäckte att Kostrzyn var en historiskt väldigt intressant stad. Dels fanns där kvarlevor från gamla järnridåns gränskontroller. Men ännu intressantare var “Gamla Stan”, som inte hade återuppbyggts efter andra världskrigets bombningar, utan bara var en spökstad av ruiner. Men man hade satt upp gatuskyltar och andra skyltar som visade var kyrkan, rådhuset, bageriet m.m. hade befunnit sig. Kostrzyn kallas därför ibland för Polens Hiroshima, eller Polens Pompeji.

Dębno å sin sida, är en liten stad som verkligen är stolt över att stå som scen för Polens äldsta marathon. Ett lokalt bryggeri framställer en speciell marathon-öl, och restaurangerna har under dagarna en speciellt framtagen marathon-meny.

13 – 16 april 2018, Deutsche Weinstraße, Tyskland

Vi flög till Frankfurt och hade en hyrbil. I år hade vi valt att bo på ett värdshus i Osthofen, som verkligen överträffade våra förväntningar, med rum och omgivningar i medeltids-stil.

Nummerlappsutdelning, start och mål var i Bockenheim 15 km från Osthofen. Loppet går genom ett antal byar i Weinstraße-området. Det är ganska backigt men bjuder på vackra vyer. Lite synd bara att loppet går den här tiden på året, för vinodlingarna är inte direkt praktfulla i april.

När man hämtar ut sin nummerlapp får man en gedigen goody-bag, med bl.a. (naturligtvis) en flaska Riesling. Och det serveras förstås också vin i några av vätskekontrollerna, men inte i de mängder som i Medoc.

Detta lopp arrangeras bara vartannat år.

20 – 23 april 2018, Krakow, Polen

Vi återvänder ofta till Krakow. Det är en fantastisk stad att åka till och möta våren. Speciellt om man gillar Magnolior och tidigt blommande kastanjeträd och syrener.

I år bodde vi på Hotel Wielopole som visade sig vara ett hotell med exceptionellt trevlig personal. Läget är också bra – nära järnvägsstationen och nära gamla stan.

Det som är lite roligt med loppet, är att arrangörerna jobbar på att lägga banan så att den, med god fantasi visserligen, liknar en drake, Krakows skyddsymbol.

Krakow marathon är också ett av de fem loppen som ingår i ”Polska kronan”.

12 – 13 maj 2018, Köpenhamn, Danmark

Ja, vad kan man säga om Köpenhamn? Det är dyrt där. Och extra dyrt och svårt att hitta hotellrum var det år, då Ishockey-VM pågick för fullt. Trevligt dock att se alla fans med landslagströjor, och att se vilken gemytlig stämning som rådde mellan alla, även de mest rivaliserade lagen.

Loppet är väldigt trevligt, med en bansträckning som inte är alltför tung.

Vi valde att flyga dit dagen före, och hem direkt efter loppet.

19 – 20 maj 2018, Helsinki, Finland

Även i Helsinki är det dyrt. Eftersom starten går sent på eftermiddagen hinner man resa dit samma dag. Så har stannade vi kvar en natt efter loppet istället.

Loppet är här också väldigt trevligt, men målgången som tidigare varit inne på Stadion blev p.g.a. ombyggnad flyttad till utanför.

26 – 28 maj 2018, Knast (Darmstadt, Tyskland)

Detta var fjärde ”resan” in på kåken för Peter, Janne och mig. Vi hade med oss i år en lite mindre ”delegation” än de tidigare 2 åren. Förmodligen till stor del p.g.a. att loppet gick veckan före Stockholm Marathon, och det finns ju många som inte vill springa maror fullt så frekvent. Vi var ändå en relativt stor grupp från Sverige, vilket fortsatte att röna stor uppskattning från arrangörerna.

I vanlig ordning hade vi övernattning i Darmstadt, och besökte torget dagen innan, där vi inmundigade en öl på stadens microbryggeri samt inhandlade en laddning härlig färsk vit sparris att ta med sig hem. (Den mängden vi köpte skulle kostat en förmögenhet här hemma.)

Festmåltiden efter loppet intogs i vanlig ordning på den anrika krogen Sitte.

10 – 13 augusti, 2018, Isle of Man, Storbritannien

Nytt resmål i konceptet ”Öar och sjöar”. En otroligt fascinerande ö, där vi liksom på Jersey förra året upptäckte hur stor nivåskillnad det är på ebb och flod.

Vi bodde på ett väldigt gemytligt och trevligt hotell inne i Ramsey, inte långt från start- och mål.

Den minst sagt kurviga vägen från flygplatsen till Ramsey kantades av vadderade skyddsdynor som satts upp inför det ökända årligt arrangerade motor-loppet, där man räknar med ett genomsnitt av 1 – 2 omkomna varje år – makabert men inte förvånande.

Egentligen heter ön Isle of Manx, en keltisk folkgrupp som bebott ön sedan urminnes tider. Manx-katten med sin avsaknad av svans härstammar härifrån och vi hittade några exemplar, men även en hel del katter med svans.

Några av oss sprang hela maran, och övriga nöjde sig med halva, bl.a. undertecknad som ådragit sig en knäskada vid Viby marathon två veckor tidigare. Janne sprang sin 450:e mara och Leif sin 100:de, vilket rönte stort publikjubel vid målgång. Det vi speciellt minns från arrangemanget var ”finger-maten” som serverades efter loppet. Det var bl.a. en stor mängd snittar, småpajer och chips och det var bara att glufsa i sig. Mycket trevligt.

14 – 16 augusti, 2018, Gdansk, Polen

Lite hektiskt, vi kom hem från Isle of Man den 13:e och drog iväg direkt den 14:e till Skavsta för att flyga till Gdansk och Maraton Solidarnosci som går varje år den 15:e augusti, till minne av Solidaritetsrörelsen och de som dödades i samband med ett uppror i december 1970. Vi har som ambition att återvända hit varje år. Det är en lite speciell ceremoniell touch på detta lopp. Sedan ett antal år tillbaka startar loppet i Gdynia, med en passage genom grindarna på det historiska tidigare benämnda Lenin-varvet (numera Stocznia Gdanska) och mål vid Neptunstatyn i gamla centrala staden.

Liksom förra året hade vi rum på Dom Schumanoff, precis vid målgången. Rummen är inredda i typ Tudor-stil och ligger i samma hus som turistbyrån.

Temperaturen den 15:e var i år ganska löpvänlig, i jämförelse med vad vi erfarit tidigare år. Själv sprang jag inte alls, då knät fortfarande är besvärande.

Samtidigt pågick den stora Dominikanska Marknaden i Gdansk, som brukar gå av stapeln från sista veckan i juli och tre veckor framåt. Så det är verkligen liv och rörelse, med marknadsstånd och musikscener uppställda över hela staden, och en enorm mängd besökare.

24 – 27 augusti, 2018, Jastarnia, Polen

Jastarnia – vårt smultronställe på jorden. Benvita, långsträckta stränder, med sand som nästan känns som vetemjöl att gå i.

Sedan är det ju kanske inte så klart enkelt att springa detta lopp, Bałtycki Maraton Brzegiem Morza, eftersom det går just på denna strand. Vi upptäckte detta lopp av en händelse första året det skulle gå 2010, och lyckades nästla in oss på startfältet och har varit på plats varje år sedan dess. Sedan år 2014 har man utökat till att även innefatta en halvmara.

Vi flög från Skavsta till Gdansk den 24:e, tog en förbeställd taxi direkt till Jastarnia, och bodde på ett lägenhetshotell i Jastarnia, inte riktigt lika centralt som vi brukar vara vana vid, men det är en väldig åtgång på rum där under denna period, eftersom detta är ett av Polens populäraste orter för lång-weekends under sensommaren. Vi bodde lite trångt också, 4 personer i en lägenhet och bäddsoffan var trasig så vi fick en extra bäddmadrass istället. Inte optimalt, kanske.

Vädret på lördagen var lagom varmt denna gång, men av någon anledning kändes sanden extramjuk i år, även på de ”plattare” passagerna. Även nu bytte jag distans till halva sträckan vilket var tufft nog.

Efterfesten med prisutdelning var som vanligt väldigt trevlig, med soppa, grillat, bakelser och öl.

Vi for tillbaka till Gdansk dagen efter för lite sightseeing och övernattade på ett hotell vid flygplatsen, eftersom vi skulle fara hem väldigt tidigt på morgonen.

31 augusti – 3 september 2018, Dingle, Irland

Ett återbesök för 4:e gången på en av våra favoritmaror. Dingle är verkligen en otroligt charmig kuststad vid Dingle-halvön på Irlands sydvästra sida.

Resan dit är också angenäm. Vi brukar ta tåget från Dublin till Tralee och sedan buss från Tralee till Dingle. Busslinjen går längs med slingrande vägar över kullar och dalar och vid vackert väder får man se ett mycket vackert landskap.

Vi bor som vanligt på Veronicas B&B, som i och för sig inte är toppkvalitet, men som är genuint irländskt. Det blev inte riktigt den rumsfördelning vi hade tänkt oss (tydligen var delar av B&B’t under reparation), och några av oss fick inkvarteras i en annan byggnad, samt 4 st trängas in i ett rum.

Vädret i år på tävlingsdagen var betydligt vänligare än förra året då det regnade och blåste hela tiden. I år blev det snarare lite för varmt. Själv fick jag åter byta till halvmaran, men helt ok eftersom den vackraste delen av maran längs med kusten är på första halvan. Årets upplaga var den 10:e – ett jubileumslopp alltså.

På söndagen tog vi åter bussen till Tralee, och tåget till Dublin. En del av vårt sällskap åkte till flygplatsen samma kväll för hemresa, med vi andra stannade kvar en övernattning i Dublin.

Tidigare år som vi varit där efter Dingle-resan har det varit final i hurling denna söndag på Irlands nationalarena i Dublin, men i år var det final i irländsk fotboll istället. Fast publikunderlaget är lika stort, och stämningen bland fansen är hög, när de går ut efter matchen och firar. Kan jämföras med bandyfinalen här i Sverige.

7 – 10 september 2018, Tallinn, Estland (av Peter Wiesler)

Vi hade avverkat Lettland och Litauen och nu väntade Estland och Tallinn. 3 glada herrar möttes på Arlanda för flyg till Tallinn där vi väntade in nr 4 i kvartetten, sedan spårvagn till nummerlappsutdelningen och hotellet. Tallinn är en gammal ”svenskstad” vilket blev tydligt när vi såg Moderaternas skylt på ett av husen.

Dagen före loppet gjorde vi en utflykt till Paldiski, en liten hamnstad som tidigare var en betydande Sovjetbas. Där inmundigades det en smakrik och god estländsk lunch.

Loppet var mycket trevligt, start och mål i gamla staden, målrakan kantades av uteserveringar med entusiastisk publik och loppet avslutades med en välförtjänt medalj.

7 – 11 september 2018, Krynica Zdrój, Polen

Peter fick ta hand om Tallinn-resenärerna, eftersom Janne och jag gjorde denna sonderingsresa. Den var inte med i programmet för 2018, men vi undersökte om det kunde vara intressant att lägga in den i 2019 års program. Vi drog slutsatsen att det verkligen är intressant.

Krynica Zdrój är en populär skid- och turistort vid den del av Karpaterna som kallas Beskiderna och ligger öster om Tatrabergen nära gränsen till Rumänien. Här anordnas varje år en löparfestival som sträcker sig från fredagen t.o.m. söndag, med diverse distanser för hela familjen. Vi prövade på halv- och helmaran som gick av stapeln på söndagen. Banan är mycket backig men också mycket vacker.

Vi åkte via Krakow där vi övernattade fredag-lördag och sedan på hemvägen från måndag till tisdag. Till Krynica-Zdrój tog vi oss med buss, en behaglig rutt som bjöd på mycket vackra vyer. På lördagen roade vi oss med att titta på några av deltävlingarna.

15 – 17 september 2018, Hel-Rozewie, Polen

Det här blev också en sonderingsresa. Efter att ha sprungit strandmaran i Jastarnia ett antal gånger, var vi nyfikna på hur det skulle vara att springa på denna halvö på ”fast mark”, så att säga. För undertecknad blev det ingen start, då knäskadan blev förvärrad i Krynica-Zdrój och visade sig vara en stressfraktur. Det blev ett absolut löpförbud i upp till 6 månader.

Vi bodde i utkanten av Jastrzębia-Góra, vid de två fyrarna i Rozewie.

Nummerlappsutdelningen var i Władysławowo och det var lite stökigt att ta sig dit så vi fick ta en taxi. (Busstrafiken var antingen obefintlig eller bara i drift under sommarmånaderna – Jastrzębia-Góra bestod, vad vi kunde uppfatta, nästan uteslutande av säsongsboende och spa-hotell).

När vi kom tillbaka letade vi rätt på en mycket trevlig restaurang i anslutning till ett av spa-hotellen, som vi återvände till ett antal gånger, då de hade en väldigt trevlig uteservering.

På tävlingsdagen bussades deltagarna ut från Rozewie och Władysławowo till starten i Hel (hållplatsen var precis på andra sidan gatan från vårt hotell). Banan var delvis terräng och ganska slitsam enligt Janne, som var enda utländska deltagare.

Efter loppet bjöds på grillfest vid en stor Camping, där prisutdelningen också var. Man hade utlottningspriser också, och nästan alla vann något (men inte vi…).

28 september – 1 oktober 2018, Warszawa, Polen

Återigen en resa till Polen.

Warszawa Marathon gick liksom Stockholm i år för 40:de gången, och ett jubileumslopp är ju alltid kul att vara med på. Jubilaren till ära var nummerlappsutdelningen och expot förlagt i Kulturpalatset.

Som tidigare år valde vi att bo på Hotel Gromada Warszawa Centrum, som är ett ganska stort hotell och ligger precis invid nämnda palats, och vi valde att gå direkt dit på fredagen när vi anlände.

Därmed kunde vi ägna lördagen åt lite vilsam sightseeing. Vi gick till de gamla Getto-kvarteren och genom gamla stan till fontänparken där målet var lagt i årets upplaga. Vi hann tyvärr inte med mer, vilket var synd med tanke på allt som finns att se i Warszawa. Kanske borde man lägga till en dag till.

5 – 8 oktober 2018, Budapest, Ungern

Vi har rest hit i samband med Budapest marathon varje år sedan 2000. Ett år var de tvungna att flytta på datumet för loppet, men det gick inte att boka om resan så vi fick nöja oss med att vara ”vanliga turister” den gången.

Det är något speciellt med denna stad och detta marathonlopp där man springer mycket längs med Donau. Tidigare år har start och mål varit vid Hjältarnas Torg, men p.g.a. ombyggnader och dylikt lades året upplagas start och mål bortanför Hotell Gellert på Buda-sidan, vilket blev lite snopet eftersom vi i vanlig ordning valt att boka ett hotell i närheten av tidigare start och mål. Men kommunikationerna i Budapest är väl fungerande, så vi kunde ta tunnelbana och spårvagn dit utan större problem.

12 – 15 oktober 2018, Poznan, Polen

Det lite speciella med denna resa i år var att vi fick se Peter Svensson klara sista etappen för att erövra ”Polska kronan”, samt erhålla Marathonguidernas utmärkelse ”Sigismund” för 5 olika maror i Polen.

Vi bodde väldigt bra till i år, ett stenkast från mässområdet där nummerlapps-utdelningen samt start och mål låg.

Vi fick en rekommendation att testa en ”St. Martin-Croissant”, som tillverkas i Poznan och som är varumärkes-skyddad i EU! Det är en jättestor giffel, fylld med söt vallmofrö-massa som ingen av oss klarade av att klämma i oss. Hade räckt med en delat på tre personer.

26 – 28 oktober 2018, Åland

Nya Åland marathon går sedan två år tillbaka på en vändbana fram och tillbaka mera centralt benägen i Mariehamn. Det gör att det blir enklare för alla åskådare, men årets upplaga blåste och regnade bort för vår del. Janne beslöt sig för att inte starta alls, och undertecknad brydde sig inte ens om att lämna hotellet.

Men vi stannade ändå över en extra natt, för att få en lite behaglig hemresa med Viking Line.

2 – 5 november 2018, Lago Maggiore, Italien

Efter erfarenheterna från förra årets resa till Palermo, hade vi stora tveksamheter att resa till Italien igen. Servicen i Palermo mycket dålig både på hotellet och på restaurangerna. Dessutom är det struligt att anmäla sig till loppen här, dels ska man ha läkarintyg men också ett Run Card som kostar extra och som även det kräver läkarintyg. Två av oss hade kvar sina Run Cards från Palermo, men för övriga krävdes rätt mycket administrationsjobb för oss.

Men Lago Maggiore var helt underbart, och vi ångrar ingenting – utan skulle gärna återvända hit.

Vi flög till Milano och tog en stor hyrbil till Verbania. När vi kom fram till hotellet var visserligen restaurangen stängd, men vår värd fixade ändå en härlig pastalunch för oss. Och hela tiden under vår vistelse blev vi väldigt väl bemötta.

Hyrbilen hade vi också nytta av då det var en bit att gå annars till nummerlappsutdelningen.

Vädret var lite si och så, regn mest hela tiden, men på dagen för loppet var det i alla fall uppehåll och ganska varmt väder.

Vi inhandlade lite eget vin för att fira efter loppet, och frågade om det fanns något utrymme där vi kunde sitta tillsammans och det var inga problem. Vi fick sitta på en uteplats med utsikt över sjön. Dessutom så kom de till oss och serverade lite extra snacks. Och när vi kom till restaurangen för vårt kvällsmål, så spelades ”We are the champion” i högtalarna och alla bjöds på varsitt glas Prosecco. Vi fick också möjlighet att provsmaka oss fram till vilken sorts Grappa vi skulle beställa över baren senare på kvällen.

3 – 10 december 2018, Lanzarote

Årets resa till Lanzarote, blev lite annorlunda mot de två föregående åren, då det var fullsatt på vårt favorit-hotell El Trebol i Costa Teguise, så vi bodde på RIU Paraiso i Puerto del Carmen istället. Vår vana trogen hade vi bokat charter-resa all inclusive, eftersom vi som alltid tidigare ville kunna koncentrera oss på träning. Vi har varit på Lanzarote 12 gånger tidigare, så vi har redan farit igenom det utbud av sightseeing som finns att tillgå.

Vi hade med oss en medresenär, men fick placera honom på ett närliggande hotell, eftersom det inte fanns fler rum tillgängliga på RIU.

Under veckan fram till loppet på lördagen ägnade vi oss åt träning. Janne körde morgonjogg och sedan körde vi vattenlöpning tillsammans – vilket var lindrigt och bra för mitt knä.

Vi hade bott på RIU ett par gånger tidigare. Senast för 8 år sedan. Vi blev imponerade av att de hade sådan koll på det, då vi fick ett speciellt välkomstbrev och varsin ros. Dessutom på söndagen då jag hade födelsedag, stod det en flaska nerkyld Cava på rummet.

Vädret på lördagen var lite blåsigt men lagom varmt – runt 21-25 grader. Marathon-sträckan startar i Costa Teguise, passerar Arrecife, vänder i Puerto del Carmen och går tillbaka igen. I år blev det medvind ut och motvind hem. Banan är ordentligt backig dessutom.

Sedan fick vi en söndag i lugn och ro, med 1 timmes vattenlöpning i poolen (18 grader) och på måndagen bar det av hemåt igen.

14 – 16 december 2018, Strömsund

Förra året arrangerades Vintermarathon till Jan Lindhs minne i Vattudalens LDK’s regi i samband med deras årliga Lucia-jogg. Vi tyckte att anslutningen av löpare från södra Sverige var väldigt lågt, så vi beslöt att promota det inför 2018, men tyvärr lyckades vi bara locka med oss en person från Göteborg, som sedan tyvärr fick ställa in sin resa p.g.a. skada. Det är synd med tanke på vilket trevligt äkta vinterlopp som kan erbjudas där i Strömsund.

Årets upplaga hade dessutom ett väldigt lågt deltagande. Förmodligen huvudsakligen p.g.a. den extrema kylan. Snacka om kontraster! Från 21 – 25 grader plus på Lanzarote till 21 – 25 grader minus i Strömsund!

Men det var ändå 3 personer som tog sig runt hela marathonsträckan (6 varv). Det är väl förmodligen inte att rekommendera att springa i denna kyla, men genom att göra ett kort besök in i värmen på skolan en stund vid varje varvning, dvs. efter varje 7 km, och ta det lugnt och försiktigt, gick det bra.

Vi for med tåget till Östersund på fredagen och buss därifrån, i vinterkylan blev det en väldigt angenäm buss-tur genom ett jättestort julkort. I skymningen gick hela landskapet i vitt, och pastellfärger mot blått och rosa. Lika vackert var det dagen efter i Strömsund.

Därmed var årets resor avklarade. Vi tackar alla våra medresenärer för trevligt sällskap och hoppas att få återse er under någon eller några av våra resor i 2019.